Pages

Wednesday, December 1, 2010

Wildlife photography to Allah

mari kita panjat pokok... ^^

          Salam mahabbah… okeh!! Kali ni aku nak buat satu pengakuan berani mati. Aku nak kapel ngan minah rempit! Haha gile ape kau kasi deklarasi pakwe/makwe dlm blog. Aku memang cukup pantang lahh ngan makhluk2 yg penuhkan blognya dgn post jiwang/cintan-cintun. Rasa macam nak tembak ngan M-16, takpun baling dart banyak2 kat badan orang2 camnih pon ade gak. Sesape yg terase tu, Sila betulkan kembali tujuan anda menulis blog secara maya ye…

          Stret to da point, pengakuan cinta mati aku ialah aku suka panjat pokok!!! Eh, sebenarnya ni lebih kepada hobi lah… dulu2, pantang aje nampak pokok berdahan, memang terus kuberlari ke puncak pucuk la wa cakap sama lu. Actually pokok pinang ngan pokok kelapa pun aku boleh tawan, Cuma aku lebih ‘prefer’ pokok yg banyak dahan kot… sebab ‘ayat-ayat’ Allah lebih banyak pada pokok yang berdahan… =)

          Eh, ayat-ayat Allah?? Ha… terkaget tak? Macam ni… disebabkan masaku yg terluang di atas pokok lebih banyak drpd rakan-rakan sebayaku pada ketika itu, aku terjumpa terlampau banyak keindahan ciptaan Tuhan. Macam-macam sunnatullah telah kuteliti. Pengalaman pahit manis jatuh pokok sepanjang hobi ini dijalankan juga boleh tahan banyak. Kalau disenaraikan semua, korang boleh mati kebosanan kot… lalala~

          ‘Ala kulli hal, semakin meningkat dewasa, semakin kurang masaku diluangkan untuk panjat pokok demi mentadabburkan diri supaya lebih dekat dengan bukti2 kurniaanNya. Sungguh, aku merindukan aroma bau kayu pohon jambu gergasi di depan rumah lamaku. Kini, entah mampu atau tidak aku pecahkan rekod masa 15 saat untuk memanjat ke pucuk pohon. Lalu, terceburlah diri ini dalam bidang wildlife photography seperti yg tertera sebagai tajuk entri ini demi melepaskan secebis kerinduan.

          Haa!!! Jadi korang dah nampak ke belum? Sebab apa korang melibatkan diri dlm wildlife photography, bird photography, macro photography dan segala bagai istilah tu? Jawapan yg paling betul kepada persoalan ini yg kadang2 korang tak sedar atau terlepas pandang ialah; antum semua mahu kembali kepada sebuah fitrah. Iaitu fitrah mencari segala bukti kejadian alam yg boleh membuat kita percaya dan yakin bahawa kelak kita juga akan kembali ke pangkuanNya; Tuhan semesta alam.

          Mencari dan berdoa agar diperteguhkan iman dengan meminta Allah agar menunjukkan kekuasaanNya kepada kita adalah tidak salah. Even nabi ibrahim sendiri minta kepada Allah tunjukkan kejadian hidup dan mati. Cuba godek dlm surah albaqarah. Tapi pernah terdetik tak di minda kalian mengapa kaafiriin di seluruh dunia yg jadi famous wildlife photographers menjadi hamba kpd hobi ini? Bahkan, kebanyakan shot2 gempak dlm majalah national geographics merupakan hasil tangan golongan yahudi laknatullah. Heh… menimbulkan persoalan, bukan?

          Jadi, sebelum aku berundur, sukalah aku untuk membuat sedikit seruan. Cewah… kpd sesiapa yg memiliki 300mm or equivalent, manfaatkanlah lens korang baik2. jgn but skodeng orang pulak.. lalala~ dan kepada sesiapa yg suka panjat pokok, teruskanlah beristiqamah dgn hobi ‘best’ tersebut… waka waka eh eh. Sebab kebaikan hobi memanjat pokok tidak terkekang pd ‘al-aqlu salim fi jismi salim’ semata-mata… =)

Peace… blogged out.

5 comments:

Nur Ilyani said...

Bgos2 hobi pnjt pokok,btw..tnx, share hobi 2..

nurainamir said...

seb bek putra tak banyak pokok..klo bnyak pokok ko pnjat2 buat malu ako je~

nazrinafifi said...

ilyani; heh.. no biggie lah...
ain; kat putra aku pnjat bangunan je kot.. pokok xde klas la wey... pencapaian setakat ini ialah naik minaret masjid besi ke puncak. lalala~

musykil said...

aish.. pelik gile ko nih...
x sangka anak orang kaya pun suka buat benda pelik2.. panjat pokok la.. pedajal orang la.. itu la.. ini la..
*matang la weh!!

nazrinafifi said...

sedare musykil; compliment? thanks in advance btw. weh aku orang kampung sejati kot... :P